Українська мова .

Повторюю все про будову слова.


Вимова і написання слів із дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу
https://jamboard.google.com/d/1JteMaUrcD9NiHOesfoPjt_gVzwW4uY3xWAXXNjKCK1o/viewer?f=0

Вимова і написання слів із дзвінкими приголосними.



Розпізнаю і правильно пишу слова із префіксами пре-, при-.


https://jamboard.google.com/d/1ErtT4wrc37rdMut5nA-3_Uqd8vS43ppUpmcmdLRGGkI/viewer?f=0


Складання зв'язних висловлювань

"Будую речення із залежними словами при однородних членах речення"


Поширення речень


https://jamboard.google.com/d/1bNy_RUg9y_8CSjnMEc-HQ0Jm5LTXUoQrWmNfSHRzkJE/viewer?f=0










https://jamboard.google.com/d/1EqRf3tubx85qEMTbERj9oX7J0B43f_LL9k4Vat-xCYM/viewer?f=0























__________________________________________________________________________



Буква Щ

 https://www.youtube.com/watch?v=F2MKbDQsEEI

Звуки [ шч], позначення їх буквою щ, Щ(ща).

Читання слів і текстів з буквою щ.

https://www.youtube.com/watch?v=1qe2FDIG15A



Перенос слів із рядка в рядок.
1.Спиши слова, поділяючи їх для переносу.
-Слова переносяться із рядка в рядок складами.
Кущ  -  кущ ( 1 склад)  кущ.
Газета -  га – зе - та ( 3 склада) 
 га –зета , газе – та.
Трава – тра – ва ( 2 склада)  тра – ва.
Рипнула – рип – ну – ла( 3 склада) 
рипну – ла , рип –нула.

-Склад , який містить одну букву , не переноситься і не залишається на рядку.
Алея – а – ле - я ( 3 склада) – алея.
Язик – я - зик ( 2 склада) – язик.
Читає – чи – та -є (3 склада) – чи –тає.

2.Усно поділи слова для переносу  по – різному:
пош –та, по – шта; знан – ня , зна – ння.

Хлопчик, каштан , рибка , гілля , життя , іграшка.
-Слова зі збігом приголосних переносяться по-різному:
Хлоп чик , хло –пчик , каштан , ка – штан , риб ка , ри – бка ;
-При переносі слів із подовженими  приголосними одна буква залишається в рядку , а друга переноситься , або переносяться обидві букви:
Гіл ля , гі – лля , життя , жи – ття ;
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Іг –раш-ка
Іг – рашка , ігра – шка, іграш –ка.


3.Склади речення. Постав запитання до речення.


газету.


швидко


Першокласник


прочитав

 


                                                                                                           
Хто….?      Що зробив….?     Що….?   Як…..?



 4. Запиши слова у вказаному порядку.

першокласник

вмію

кущ

читає

газета
                        
                                                                                       
1.Слово , що відповідає схемі -     - - :
-Буква Щ завжди позначає два звуки [шч]
Кущ [шч]
2.Слово з трьох складів, у якому більше звуків, ніж букв:
-Буква є позначає два звука
 [ йе]:
-на початку слова;
-після голосного;
-після апострофа;
Читає

3.Слово з двох складів, яке не можна переносити з рядка в рядок :
-Склад може містити:
-один голосний звук;
-один голосний і один приголосний звук;
-один голосний і кілька приголосних звуків;
Вмію ( вмі-ю)
4.Слово, що утворено з двох слів:
Першокласник
5.Слово , яке залишилося:
Газета

Закріплення знань і вмінь, пов'язаних з вивченими буквами.Опрацювання тексту "Виставка малюнків". Опрацювання скоромовок"Фотографування" М.Павленко та "На майдані , де фонтан" Т.Коломієць.

Письмо великої букви Ф.



Робота над текстом «Виставка малюнків» (с. 63)

1) Вправа «Передбачення».

Розгляньте малюнки та зробіть передбачення, про що йтиметься у тексті.

2) Вправа «Кластер».
3) Читання тексту вчителем.
4) «Щоденні 5» — читання для друга.

Упізнайте, де чий малюнок.— Дайте відповіді на запитання.— Яка картина вам найбільше сподобалася? Чому? Які кольори переважають?

 Переглянь відео. Згадай, які кольори основні, а які похідні. Це відео допоможе тобі пригадати, як з основних кольорів отримати похідні.
5. Читання для себе.
Робота над скоромовками «Фотографування» Марії Павленко та «На майдані, де фонтан» Тамари Коломієць (с. 64)

Переходимо до наступної зали. Тут діє виставка фотографій.— Фотографи наділені такою пильністю, що можуть зняти неперевершений кадр із життя рослин, тварин, людей, явищ природи.— Хто тут зображений?— А хто вийшов, на вашу думку, найкраще?— Виберіть собі скоромовку і навчіться швидко її читати.


5. Закріплення вивченого матеріалу
1) Гра «Слово в слові».

Прочитайте слова. Знайдіть заховані у них слова.
(Світлофор — світло, фізкультура — культура.)

2) Гра «Правда чи ні?».

Учитель зачитує речення. Якщо воно правдиве, учні піднімають зелену цеглинку, якщо хибне — червону. Один з учнів пояснює, яка помилка у реченні.Орієнтовні реченняСьогодні на вулиці весна.На шкільній клумбі цвітуть фіалки.Дельфін живе у морі.Жирафа живе в Африці.Футболіст ганяє шайбу.

3) Гра «Уважні долоньки».

Учитель називає слова — назви істот та неістот, учні мають «упіймати», плескаючи у долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?.Жирафа, телефон, дельфін, фазан, фонтан, факел, фасад, форель, фотоапарат, фотограф, фокусник, фортеця, фортепіано.


 Використання стратегії «РАФТ».
«Виставка малюнків»

Учні складають невеличкі висловлювання від імені обраного персонажа.
— Ви щойно відвідали виставку. Хочу почути ваше враження
Роль — учень/учениця. Аудиторія — люди. Формат — подяка. Тема — мистецтво.
Зразок мінітексту
Дякую Олівцеві та Пензлику, які організували виставку малюнків. Враження від неї неперевер-шені. Гарні дельфіни, ніби щойно винирнули з води. А рожеві фламінго так гарно насолоджуються зеленим лугом! Налиті сонцем фрукти запрошують нас до столу. А своєю прохолодою фонтан закликає до себе жителів. Виставка мені дуже сподобалася! 


Закріплення знань і вмінь, пов'язаних із вивченими буквами. Опрацювання тексту «Фунікулер у Києві»

1) Робота над скоромовкою (декламування скоромовки, вивченої попереднього уроку).
Фрукти корисні усім —
І дорослим, і малим.
Файні будуть щоки
Від фруктових соків.

Вправа «Квест-цікавинка»
Київські гори — пагорби в історичній частині Києва, які являють собою відроги Придніпровської височини, що панують над Поліською низовиною, уздовж Дніпра та старовинного київського району Поділ. У широкому значенні — усі більш-менш високі пагорби на території сучасного Києва.
Київ відвідують дуже багато людей, аби більше дізнатися про історичні сторінки міста. Екскурсоводи пропонують піднятися на Михайлівську гору, щоб з висоти подивитися на краєвиди нашої столиці. Для полегшення було відкрито київський фунікулер, що зараз з'єднує Поділ з Верхнім містом і пролягає по схилах Михайлівської гори над мальовничим парком Володимирська гірка. Фунікулер популярний як серед туристів, так і як звичайний вид транспорту.
Цікаво, що 22-25 березня 2013 року під час снігопаду, що був рекордним за останні 100 років спостереження, фунікулер використовували як підйомник для катання на лижах та сноубордах з Воло-димирської гірки та по Андріївському узвозі.
Словникова робота
Фунікулер — залізниця з канатною тягою для перевезення пасажирів на крутих підйомах і спусках.
3.Робота над текстом «Фунікулер у Києві» (с. 65)
Вправа «Передбачення».
— Прочитайте заголовок та зробіть передбачення за ним.

Вправа «Асоціативний кущ» : Фунікулер


               Записати прислів’я
               Батьківщина як мати, усіх захистить.
·    Батьківщина своїми синами пишається.
·    У птаха — гніздо, у людини — Батьківщина.

6.Гра «Засели будиночок».
Київський транспорт (-----------------------------------------------).

Рефлексійна вправа «Продовж речення»
·    Сьогодні я дізнався/дізналася...


·    Мені сподобалося...

7.Вправа «Продовжте речення».
Одна з найвищих точок Києва — це... .
Перший електричний підйомник — це... .
Залюбки цим транспортом користуються... .
Люди піднімаються по крутій Володимирській гірці та милуються краєвидом... .
Словникова робота

Фунікулер, Михайлівська гора, Подол.

Звуки [дз ],[дж ],буквосполучення дз.
Відпрацювання злитої вимови звуків [дз ],
[дж ].Опрацювання віршів, тексту.
1.Вступна частина
Відео №1

https://www.youtube.com/watchtime_continue=3&v=PzWtQDMUe4Q&feature=emb_logo

2.Основна частина.
Мовленева розминка

Робота над чистомовкою
Шу-шу-шу — чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят — їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки — всі говорять залюбки,
Ло-ло-ло — щоб чисте мовлення було.




2.Повідомлення теми та завдань уроку
 Відгадай загадки.



Я – крилатий і пухнастий,
Золотистий і смугастий,
Над лужком танок веду,
Дзвінко, весело гуду.


Із одним вікном хатина,
Роботяща в ній родина,
По квітках усе літають,
Мед пахучий добувають.


-        Чи здогадались ви, чого ми будемо сьогодні навчатися?

3.Вивчення нового матеріалу
Відео 2
 Відео №3
Дзвіночок – невибаглива рослина з квітками у формі дзвону. Забарвлення квіток може бути блакитне, синє, фіолетове, біле і навіть рожеве. Різні можуть бути розмір і форма листя. Квіти зазвичай зібрані в кисті або волоті, але бувають види з поодинокими квітками. Вночі та в негоду квітки рослини закриваються, захищаючись від роси і дощової води. Часто всередині них ховаються комахи. Більшість видів цієї рослини багаторічні, вони роками ростуть на одному і тому ж місці. Після цвітіння утворюється плід-коробочка, через деякий час вона лопається, і дозріле насіння падає на землю.


 Побудуй звукові моделі поданих слів.

Дзвіночки , дзеркало, дзюрчить.

 Виразно прочитай вірш А. Загрудного "Дзвіночки".

 Ознайомлення з віршем Г. Бойка "Горобець".

  Відгадай загадку.

В лісі лине дивний звук:Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!
 Гострий дзьоб, як молоток:Тук-тук-тук! Цок-цок-цок!
 Буде лісу помагати Працьовита пташка… 

 Здогадався, про яку пташку йдеться у загадці?

Відео №4

Д.з. Поміркуй і скажи, чому дятла називають лісовим лікарем?
Свою розповідь починай так:
 "Дятла називають лісовим лікарем, тому що ..."
Відео №5

Відео №6


Дай відповіді на питання:

Де живе дятел? Дятел живе ....... .
Який у нього дзьоб? У нього .........  .
Чим живиться дятел? Дятел живиться.........  .
Як називають цього птаха? Цього птаха називають...... .
Чи бачив ти дятла у природі? Я бачив ....... .

 Послухай казку В.Сухомлинського "Як білочка дятла врятувала".

 Переглянь відео.№7

 Усно дай відповіді на запитання:
Хто головні герої казки?

Що сталося із дятлом?

Хто йому допоміг?

Чим білочка пригостила дятла?

Хто радів цьому?

Письмо буквосполучення [дз], слів із ним. Безвідривне поєднання букв. Побудова і записування речень.


Завдання:
Рекомендації щодо виконання:
   а) пропиши 2 рядки буквосполучення [дз];
   б) відгадай загадки:
Все, що бачить, нам покаже 
На недоліки всі вкаже. 
Як маленьке – то лежить, 
Більше –на стіні висить. 

На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. 

Вірно, це "дзеркало" і "кукурудза".
   в) обведи , а потім пропиши до кінця рядка слова "дзеркало", "кукурудза"
   г) напиши речення "Лісова майстерня" рукописним шрифтом;


Пограй у гру. Допоможи Незнайкові виправити помилки у реченні. Він написав усі слова разом.
Живжучокміжбурянами

Самостійне написання речення.
Пам'ятай! Кожне слово в реченні пишеться окремо. 
Успіхів тобі!



Звук [дж] , позначення його буквосполученням [дж]. Відпрацювання злитної вимови звука. Опрацювання вірша Н. Забіли "Джміль". Опрацювання тексту "Цілющі джерела".

Відео №1

Переглянь наступне відео та закріпи вивчене.
Відео №2

 Опрацювання вірша Н.Забіли "Джміль". Буквар с. 68.

Дізнайся цікаву інформацію про джмеля.


На Землі вони з’явилися близько 30 мільйонів років потому. І досі вони прекрасно себе почувають і в лісах, і в горах, і в полях. Мешкають в Північній Євразії, Північній Америці, Північній Африці, а також в горах деяких інших регіонів. Здатні швидко і часто скорочувати м’язи грудей, прискорено розігрівати своє тіло до необхідних 40°C, тому по праву вважаються одними з холодостійких комах. А ще вони волохаті, гарні та дуже голосно дзижчать. Здогадалися про кого йде мова? Так,мова йде про джмеля. Літає джміль та й літає, а яка ж з нього користь? Спробуємо розібратися.

Джмелі є дуже гарними запилювачами різних рослин. І ось цю їхню особливість з успіхом використовують у сільському господарстві в усьому світі. Для цього організовують так звані джмелеферми. В Україні в 2015 році Аграрно-дослідницька асоціація «Жива країна» побудувала перший завод з розведення джмелів-запилювачів. З відомих 300 видів джмелів переважним об’єктом дослідження став великий земляний джміль (Bombusterrestris). Науковці аграрно-дослідницької асоціації експериментально довели, що, наприклад, за умови, що на одному гектарі суниці сорту Florence (сорт був обраний в якості експериментального) буде працювати 7 джмелиних сімей, урожай суниці збільшиться на 42,9%. Можуть джмелі і в прямому сенсі врятувати урожай! Джмелині сім’ї можуть послабити шкідливий вплив весняних заморозків, запилюючи наприклад, черешню, раніше, ніж вимерзне маточка у квітки. І все завдяки тому, що джміль у холодну погоду зігріває себе сам і може спокійно працювати, а ось бджола при таких умовах працювати вже не буде. Для порівняння, джміль починає літати при температурі повітря 7ºС, а бджола – при 15ºС.






Послухай розповідь.
- Стародавні гори Карпати славляться на всю Україну цілющими джерелами.



З-під землі біжить водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок, і не річка,
А цілюще джерельце.
Люди помітили, що джерельна вода корисна. Вона допомагає лікувати різні хвороби. Тепер біля джерел збудовано санаторії. В них лікуються й відпочивають дорослі і діти. Воду глибоко шанували наші предки. Особливо, магічну силу, вірили вони, мала так звана «непочата» вода, набрана в криниці до схід сонця.
Воду на Водохреща і Стрітення святили в церкві. Освячену воду колись зберігали в кожній родині упродовж року. Нею кропили в хаті, освячували паску.
Вода, що спливає у струмку чи річці, могла забрати і понести далеко всі хвороби, варто було тільки викупатися в ній до схід сонця у чистий четвер перед Великоднем чи на сам Великдень опівночі.

- Отож, прислухайтесь до людських повір’їв і загартовуйте себе цілющою водою.
Робота над текстом "Цілющі джерела". Буквар с.69
Чому ці джерела називають цілющими?
Письмо

Тема: "Письмо буквосполучення Дж, дж, слів і речень з ними. Побудова і записування речень
Рекомендації щодо виконання роботи:
     а) Прочитай вірш, знайди слова з буквосполученням дж. Спиши в зошит.
  Зроби звуко-буквений аналіз слів. Молодець!
     б) Пропиши 2 рядки буквосполучення Дж, дж.
     в)  Слово "джем" пропиши його до кінця рядка.
     г) Пограймося:
зі складів хосиво і джу утвори слова. 
 А тепер запиши ці слова в трьох різних рядках: у першому рядку - слово ходжу, у другому рядку - слово сиджу, а в третьому - воджу. Якщо ти все вірно зробив (зробила), то в тебе вийдуть словосполучення, прочитай їх та запиши:
                             ходжу до школи
                   сиджу на стільці
                   воджу машину
       Виконай творче завдання: із слів, які розсипалися  склади речення. Спочатку прочитай ці слова.
Бджілка, дзижчать, джмеликом, з.

 Дай відповіді на запитання
 Про кого йде мова? 
 Об'єднай їх за допомогою службового слова. 
У тебе вийшло словосполучення
 Бджілка з джмеликом. 

 
А тепер дай повну відповідь на запитання
 Що роблять бджілка з джмеликом? 
Бджілка з джмеликом дзижчать.

 Ти склав (склала) речення.  Запиши його. Пам'ятай, що початок речення ми пишемо з великої букви, а в кінці речення ставимо крапку.
 А тепер  пропиши у вільному рядочку речення.

Дзвінко дзюрчить джерело.
  
Дай відповіді на запитання: 
       Скільки слів у цьому реченні?
       Як пишуться слова в реченні?
       Як пишемо перше слово в реченні?

       Що ставимо в кінці речення?




Апостроф. Опрацювання віршів, тексту. Робота з дитячою книжкою. В. Сухомлинський «Співуча пір'їнка»

Відео №1


— Які розділові знаки ставляться у кінці речення?
— Прочитайте речення. Подумайте і поставте потрібний розділовий знак.
Бережіть ліс
Хто допоможе Марійці полити квіти
Борис прочитав цікаву книгу

— Сьогодні ви ознайомитесь із новим знаком. А з яким?


Підпис: 4. Удень по небу гуляє,
А ввечері за виднокрай спати лягає. 
5. Очима бачиш,
Руками не візьмеш. 
6. Стоїть хлопчик під пеньком
Накрив голову брильком. 
7. Вдалині посеред ночі
Засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
Морозець біжить по шкірі. 
 8. Фіолетові фіранки
У світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати. 
Відео №21. В лісі він без сумки ходить,                                 
Яблука й гриби знаходить.
Спина — голки. Очі — намистинки.
Хто це там біля ялинки?
2. Гуркотить, стукотить,
Немов сто коней біжить.
3. Лісом в темряві літає,
«Ху-гу, ху-гу», — промовляє.
Велетенська голова.
Здогадались? Це...
4. Удень по небу гуляє,
А ввечері за виднокрай спати лягає.
5. Очима бачиш,
Руками не візьмеш.
6. Стоїть хлопчик під пеньком

Виконайте звуковий аналіз слова:                                                   
 [м, й', а, ч].
 Запишемо звукову модель слова.
Тепер підставимо букви під звуками.



Виконайте звуковий аналіз слова:
[п,й',а,т,ь].

 Запишемо звукову модель слова.
Тепер підставимо букви під звуками

Написання слів у різних формах (за зразком).
Прочитайте зразок і запишіть пари слів:
п'є — п'ють,
 б'є — б'ють,
в'є — в'ють,
 пір'я — пір'ячко,
м'яч — м'ячик,
хом'як — хом'ячок.
Вправи з читання. Читання слів (с. 72).
— Прочитайте слова, що містять один склад.
— А тепер — два склади.
— Прочитайте слова, що містять три склади.
— У яких перший склад наголошений; другий склад наголошений; останній склад наголошений.
— Прочитайте назву птаха; назву звіра; назву цифр.







Гра «Назви слово».
    Апарат, який виконує обчислювальні функції та дає змогу користувачеві переглядати відео, слухати музику, заходити в мережу Інтернет. ……..
    Ділянка зоряного неба, група яскравих зірок, об'єднаних спільною назвою. …….
    Гризун-хижак, шкідник польових і городніх культур, запаси кормів якого восени досягають 20 кг. …….
    Невеличка прісноводна риба, що зустрічається у заболочених стоячих водоймах. ………



Написання речення:
У хом'яка п'ять м'ячів.



Робота над текстом «П'ятеро» Дмитра Чередниченка (с. 72).
— Прочитайте текст.
— Подумайте, про яких братів у ньому йдеться.
Учні працюють над текстом.


                  Вправа «Кластер» 

                Пальці рук


        вправа «Асоціативний кущ».


                                       Пальці рук


Робота з дитячою книгою. 
В. Сухомлинський «Співуча пір'їнка».
СПІВУЧА ПІР'ЇНКА
Є на світі дивовижний птах — Стрепет. Він співає... чим, як ви думаєте, діти? Він співає крилом. Має він у своєму крилі особливу співучу пір'їнку. Летить Стрепет, і коли захочеться йому співати, то розправляє крила так, що співуча пір'їнка висувається і настроюється на спів. Лунає тонкий свист. Схожий він і на звучання найтоншої струни, коли по ній водити смичком, і на пісню вітру в тонкій стеблині очерету.
Та ось трапилось лихо. Загубив Стрепет співучу пір'їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір'їнки немає.
Маленький Сергійко знайшов на землі співучу пір'їнку Стрепета, підняв її, побіг — і пір'їнка заспівала.
Почув Стрепет спів своєї пір'їнки, прилетів до хлопчика й просить:
— Хлопчику, віддай мою співучу пір'їнку. Я не можу жити без пісні.
Повернув Сергійко Стрепетові співучу пір'їнку.
Багато років прожив на світі чоловік, що виріс з маленького Сергійка. Часто він згадував Стрепета, думав: «У кожної людини є своя співуча пір'їнка. Нещасливий той, у кого такої пір'їнки немає».

 Робота над текстом
— Прочитайте казку. Чи знаєте ви такого птаха? З чим порівнюється його спів?
— Поміркуйте разом над поданим твердженням. Як ви його розумієте?
Будь уважний до себе й до інших, не загуби свою співучу пір'їнку!

Написання речення
Вправа «Квест-цікавинка».
Якби бігове колесо, розташоване в клітці хом'яка, котилося по рівній поверхні, то всього за 12 годин тварина могла б подолати відстань у 10 км.
Хом'яки не впадають у сплячку (але здатні впадати в довге заціпеніння).
Тварини роблять дуже великі запаси їжі (аж до 90 кг), які вживають під час зими. Вони вміють плавати, живуть 1-3 роки.
У світі існує 19 видів хом'яків. Деякі види завдають шкоди: вони поїдають бобові й зернові рослини.


Закріплення апострофа.Опрацювання тексту "Як ми виграли комп'ютер"






Гра «Впіймай слово».
— Коли букви я, ю, єї позначають два звуки.
Цвях, прислів'я, п'ятниця, юшка, людина, свято, єнот, солов'ї, синє, ялинка, кур'єр, п'ять.
 Вправа «Квест-цікавинка».
Кур'єр — людина, компанія або транспортний засіб, наймані для доставки повідомлень, листів, іншої кореспонденції, а також невеликих предметів.
 Завдання за вибором.
Вправа «Асоціативний кущ» : Кур'єр
(Замовлення, торт, піца, листи, квіти, транспорт...)

Вправа «Сенкан»
Іменник. Кур'єр.
Прикметники. Відповідальний, швидкий.
Дієслова. Доставляє, привозить, приносить.
Враження від предмета. Кур'єр швидко привіз квіти.

Висновок. Професія.
 


Робота над текстом «Як ми виграли комп'ютер» (с. 74)

Вправа «Продовжте речення». Робота в парах.
Одного дня клас був запрошений до... 
Діти виступали в передачі... 
Ведучий запропонував взяти участь у... 
У конкурсі взяло участь... 
Переможцями стали... 
Головним призом був... 
Переможці давали інтерв'ю для... 
У п'ятницю кур'єр приніс у школу... 

Діти разом із Софією Лук'янівною збираються перед монітором для перегляду... 


Вправа «Сенкан».
1-ша група
Іменник. Комп'ютер.
Прикметники. ...........
Дієслова. ................
Враження від предмета. ...........

Висновок. ..........
(Українська мова (навчання грамоти) 1 клас - Частина 2 - Н. М. Кравцова 2019)

Закріплення вміннь писати слова , речення.


Написання речення «Комп'ютер — дуже мудра машина».
— Прочитайте речення.
— Побудуйте схему речення з цеглинок.
Виконання завдання в зошитах.

Творче завдання. Списуваннз друкованого тексту.
                                     Тексти для списування для 1 класу НУШ


       Підсумковий урок буквеного періоду.Алфавіт.

      Повторення. Алфавіт. Звуки мовлення. Букви.


1.Списати слова, вставити пропущені букви.
Дзи.а,  пол..вий,  га.ок,  ..міль,  щавел. ,  св.то,  Со.ійка, б..ола,  .артух.

2.Списати слова, поставити, де потрібно, апостроф.

Мята, свято, румяний, сімя, соловї, буряк, пять, тьмяний, буря.

3.Вказати, скільки звуків, букв, складів у слові «джміль».

4. Скласти речення з цим словом.

5.Списати речення, в кінці яких потрібно поставити знак запитання.
     У лісі розцвіли перші квіти
Скільки тобі років
Колобок співав веселу пісеньку
Кого зустрів Колобок

                                              Тестування
  1.Алфавіт – це:
а) звуки і букви;
б) букви, розташовані в певній послідовності.

2. В українському алфавіті:

а) 30 букв

б) 33 букви

  3.   Голосних звуків:   
а) 10

б) 6

   4. 
  Яка буква не позначає звука:

а) ь

б) й
    5. 
Букви Б,Р,Д,К,Ж,Х,М позначають голосні   звуки? 
    
                   а) Так

                   б) Ні

    6.  Звук[ Й] – завжди м’який?

                   а) Так

                   б) Ні

    7. Скільки складів у слова дощ?

                    а) 1 склад

                    б) 2 склади

    8.  У слові калина…

                 а) 1 склад;

                 б) 3 склади.

   9. Поділи слова на склади:
                                       Море,  мед,  їжак , зерно


10.   Познач межі речення:
                                            Ялюблюмалюватиітанцювати.

    У реченні:                а) 4 слова;      б) 5 слів.

   
  11.  Віднови та запиши  речення:

                 Оленка,   в,   гуляє,  парку,  осінньому.






Читаю і відгадую загадку
Післябуквений період
Вправи на розвиток швидкості читання
·    Чистомовки.
Ла-ла-ла — бігла край села.
Ля-ля-ля — зелене гілля.
Та-та-та — спіймали кота.
Тя-тя-тя — довести до пуття.
Са-са-са — вкусила оса.
Ся-ся-ся — малина уся.
Зу-зу-зу — боюся грозу.
Зю-зю-зю — намажуся маззю.
На-на-на — тепла весна.
Ня-ня-ня — купали коня.
Ра-ра-ра — висока гора.
Ря-ря-ря — вранішня зоря.
Ца-ца-ца — смачна піца.
Ця-ця-ця — лагідна киця.

 Вправа «Квест-цікавинка».
Загадки — це короткі твори, в основі яких дотепне запитання, що передбачає відповідь на нього. Щоб знайти відповідь-відгадку, потрібно вміти зіставляти життєві явища на основі їхньої спорідненості чи подібності за певними ознаками, рисами, характеристиками.
 Робота над загадками.
Він дуже любить мандрувати,
А щоб було де ночувати,
То носить хату на собі.
Знайомий, друже, він тобі?
Петро Ребро

Хто це?       
Хвіст куценький, довгі вуха,
Має в шафі два кожухи,
Влітку одягає сірий,
Ну а взимку — теплий білий   Леся Вознюк

Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає,
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати.    Марія Пономаренко

— Які слова допомогли відгадати загадку?
Завдання за вибором
Вправа «Вправа «Асоціативний кущ».
(Маленький, хата, лужок, ріжки...)
·    Вправа «Сенкан».
Іменник. Заєць.
Прикметники. Довговухий, куцохвостий.
Дієслова. Стрибає, тікає, спить.
Враження від предмета. Заєць має довгі Кластер».
Висновок. Боягуз.
 Робота над текстом «У лісовій школі» (с. 81).
·    Читання тексту вчителем.
— Послухайте текст. Відгадайте пропущене слово.
·    Читання учнями.
Просте. Про кого йдеться у вірші?
Пояснювальне. Хто була учителькою у лісовій школі?
Творче. Хто сидів за першою партою?
Оцінювальне. Чому Зайчик не хотів виходити до дошки?
Практичне. Що б ви порадили Зайчику?
Робота над текстом «Солодке слово» (с. 81).
·    Вправа «Передбачення».
— Прочитайте заголовок та зробіть передбачення за ним.
·    Читання тексту вчителем.
— Яке слово, на вашу думку, вигукнув ведмедик?


Читаю і слухаю дитячі пісні

Гра «Цікаве слово».
— Придумайте слова — назви музичних інструментів на зазначену букву.
С — сопілка, скрипка.
П — піаніно.
Б — баян, бандура, барабан.
А — арфа, альт.
Ф — флейта.
Р — рояль.
Г — гітара.
К — кобза.

— Чи любите ви слухати пісні?
— А хто пише слова до пісні? (Поети.)
— А хто складає музику до пісні? (Композитори.)
— А хто виконує пісні? (Співаки.)
— А які пісні ви любите слухати?
— А які — співати?
— А яку пісеньку щовечора співає мама своїй дитині? (Колискову.)
Сьогодні ми поговоримо про дитячі пісні.

Читання пісні «Зайчику, зайчику, де ти бував?» (с. 82).
— Прочитайте пісеньку, дотримуючи питальної інтонації.

Читання пісні «Два півники».
·    Вправа «Передбачення».
Діти розглядають малюнок та роблять передбачення за ним.
·    Читання пісні вчителем.
Орієнтовні запитання
Просте. Про кого йдеться у пісні?
Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, у вірші йдеться про працьовитих звірят?
Пояснювальне. Чому вовк виглядав із лісу?
Творче. Який малюнок ви намалювали би до цієї пісеньки?
 Робота над піснею «Вийди, вийди, сонечко» (с. 83).
·    Вправа «Передбачення».
— Прочитайте заголовок та зробіть передбачення за ним.
·    Читання пісні вчителем.
·    Читання учнями.
— Відшукайте у вірші слова, що звучать ніжно.
https://www.youtube.com/watch?v=oVCjInu2ApQ
Вправа «Квест-цікавинка»
Цікаво, що на Галичині весняні пісні називають гаївками, ягівками, або гагілками, тоді, як у Наддніпрянській Україні прижилася назва «веснянки».
Весна-красна надходить,      
Свої крила підводить,      
Над полями та гаями,      
Над вишневими садами,      
Над левадами студеними
Віє крилами зеленими.
Каже: «Земле, пробудися,
Квітом чистим одягнися!»
За традицією, обрядові співанки виконували від Благовіщення до Зелених Свят. Найчастіше юні дівчата співали веснянки на майданчиках під церквами, у лісі чи в полі, на луках понад річкою, або просто на сільських вулицях.
Убравшись у білі сорочки та заквітчавши голови вінками, дівчата водили хороводи, танцювали і співали, закликаючи весну:
Ой весна, весна, днем красна,
Що ти нам, веснонька, принесла?
Принесла я вам літечко,
Щоб родилось житечко,
Ще й озима пшениця
І усяка пашниця,
Ще й червоні квіточки,
Щоб квітчались діточки.
Коробочку з веретінцями
І скриньочку з червінцями.
Старим дідам по кийочку,
Старим бабам по серпочку,
А дівчатам по віночку,
А хлопчатам по батожочку...
Благослови, мати, весну закликати!
Весну закликати, зиму проводжати!
Зимочка — в візочку,
Літечко — в човночку.
У хлопців же була своя розвага: поборотися, збудувати «живу» вежу, стаючи один на одного, позмагатися з бігу на швидкість. До участі у співанні веснянок парубків не допускали. Вони лише іноді зненацька підбігали до дівчат, порушуючи хоровод і «лякаючи» їх.
Співаючи веснянки, дівчата бралися за руки та утворювали коло, півколо, або ключ і рухалися в ритмі пісні. Якщо веснянка повільна, зазвичай утворювали коло, якщо швидка — творили «ключ».
Ішла весна-красна
У синій хустинці.
Несла весна-красна
У скрині гостинці.
Ягнятам — травицю,
Гусятам — водицю,
Каченятам — ряску,
А малятам — ласку.      Т. Коломієць

Дівчаточка-гороб'яточка,
Радьмося
Та виходьмо на травицю,
Граймося!
Та виходьмо на травицю,
В добрий час.
Нема таких співаночок,
Як у нас.
Нині достеменно невідомо, звідки беруть початок обрядові весняні пісні, але скажу напевне: зародилися вони ще за часів язичництва і були частиною «поганських» звичаїв. Виконуючи хороводи, наші давні предки проганяли зиму, накликали добрий урожай, а ще — започатковували сезон сватання та весіль і проводжали хлопців у походи, які, зазвичай, починалися навесні.
А вже краснеє сонечко
Припекло, припекло,
Яснощире золото
Розлило, розлило.
На вулиці струмені
Воркотять, воркотять.
Журавлі курликають
Та летять, та летять.
Зійшли сніги, шумить вода,
Весною повіва;
Земля квіточки викида,
Буяє травка молода;
Все мертве ожива...
Веселе сонечко блищить,
Засиніли проліски
У ліску, у ліску...
Швидко буде земленька
Вся в вінку, вся в вінку.
Ой сонечку-батечку,
Догоди, догоди,
А ти, земле-матінко,
Уроди, уроди             Олександр Олесь
Проміння щедро ллє;
Гайок привітно шелестить,
Неначе кличе пригостить;
Струмочок виграє...
П. Грабовський
Неймовірно, ніхто в світі, окрім слов'ян, не зберіг до наших днів настільки різноманітні весняні хороводи. Жоден зі слов'янських народів не розвинув їх так, як це зробили українці. Десятки авторських та народних веснянок, запальні танці, гуляння і забави — в Україні зустрічали весну завжди весело та незабутньо.




      Голосні та приголосні звуки
           Післябуквений період
Хід уроку
Це було дуже-дуже давно. Так давно, що Мовна Країна була всього лиш невеличким містечком, де жили букви і звуки.
У ті далекі часи голосні звуки трималися купки. А приголосні ходили містом і байдикували. Але за кілька днів байдикувати їм набридло.
Вирішили вони один з одним потоваришувати, поговорити.
Звук П зустрів звук Л.
— П!
— Л!
Так само С і В спробували поговорити:
— С!
— В!
Нецікаві розмови виходять.
Не знали приголосні, як між собою порозумітися. Аж тут прислухались.
Голосні між собою сперечались:
— У!
— І!
— Е!
Та так вже голосно, що всі знудьговані приголосні побігли дивитися.
А та О змагалися в спритності. А решта їх підбадьорювали.
П і Л стали обабіч И.
Всі закричали разом. Утворилося слово ПИЛ!
С та В пішли до фінішу. С привітав О з перемогою:
— СО!
В підбадьорив А:
— ВА!
А оскільки вони були поруч — утворилася СОВА!
Відтоді приголосні звуки зрозуміли, що з голосними поруч жити цікавіше.
Можна склади і навіть слова утворювати.
І розмовляти так краще.
— Отже, сьогодні ми повторимо все, що знаємо про голосні та приголосні звуки, пригадаємо, якими буквами їх позначають.
 Повторення вивченого матеріалу
Робота у зошиті (зошит «Післябукварик» с. 10-11).
Завдання 1. Повторення голосних звуків.
— Пригадайте букви української абетки. Прочитайте їх у таблиці.
— Діти, назвіть букви, що позначають голосні звуки. (а, о, у, і, е, и.)
— Запишіть їх у зошит.
Завдання 2. Написання слів, що розпочинаються голосним звуком.
— Доберіть слова, що починаються звуками [а], [о], [у], [і], [е], [и].


[а] — ананас, абетка, айстра, акула, Алла.
[о] — орел, огірок, одуд, окунь, ожина, Оля.
[у] — удав, урок, учень, учениця, увага, Уляна.
[і] — іволга, індик, ірис, інженер, іній, Інна.
Запишіть їх у зошит.
— На який звук не вдалося дібрати слово?
Завдання 3. Написання великих та малих літер.
— Розгляньте букви с.4
— Обведіть приголосні синім кольором , а голосні червоним .
— Пригадайте, як пишуться рукописні велика та мала літери
 (с, з, ш, т, л, ч.)
— Запишіть велику і малу букви.
Фізкультхвилинка
Завдання 4. Написання слів, що розпочинаються приголосним звуком.
— Доберіть слова, що починаються приголосними звуками.
[с] — сито, сир, синиця, Сміла, Слава
[с'] — сіно, сіль, сім'я, Сіма,
[з] — зима, злива, зозуля, Зоя
[з'] — зілля, зірка, зір, (село) Зірка
[ш] — шипшина, шина, шишка
[л] — лото, ложка, лопата, Лариса
[л'] — літо, лікар, ліжко, Людмила
[ч] — чайка, чапля, чарівник, (прізвище) Чабан
Завдання 5. Вправа «Відкритий мікрофон».
— Чим приголосні звуки відрізняються від голосних?
— Яка буква української абетки не позначає звука?
— Зробіть звуковий аналіз свого імені.
Відгадування загадок про птахів
Хто сердитий спозаранку
На подвір'ї біля ґанку?
— Ой булди, булди, булдик, —
З півнем свариться... (індик).
На скелі він будує дім,
І не боїться жити в нім.
Два могутні є крила
У господаря... (орла).

По асфальту чимчикує,
Із людьми про щось воркує...
Сизокрилий, добрий птах,
Знається він на листах! (Голуб.)
Ходить птаха по подвір'ю:
Гребінець, борідка, пір'я.
А як сяде у гніздечко —
Нам знесе вона яєчко. (Курка.)
Відгадування загадок про плоди
Довгий, зелений,
Добрий і солоний,
Добрий і сирий.
Хто він такий? (Огірок.)
Фрукт заморський — гордий пан:
Пишний чуб, цупкий жупан.
А як скинеш цей жупан, —
Смакотою вгостить пан. (Ананас.)
Жовтий і продовгуватий,
Товстошкірий, лисуватий.
Наче місяць молодий,
Не небесний, а земний. (Банан.)
Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний,
Як же зветься цей товстун,
Здогадалися?.. (Кавун).
Навіщо мені потрібні знання, здобуті сьогодні на уроці?
Роль звуків і букв у слові
Завдання Значення слова.
— Відгадайте загадки.
Стоїть в одежині
Вогник на стеблині.    
Цвісти перестане —
М'ячиком він стане. (Мак.)
На дні річному проживаю,
Я небезпечні клешні маю.
Довгі вуса, чорні очі,
А вперед іти не хочу! (Рак.)
— Виконайте  звуковий аналіз слів-відгадок.
— Порівняйте модель слова.
— Викладіть слова з цеглинок «мак», «рак».
— Назвіть спільні літери.
— Якою літерою вони відрізняються?
— Чому змінилося звучання, написання і значення слова?
— Відгадайте загадки
Куцохвоста і рогата, молоко щодня дає,
Влітку, як не прив'язати, деревця гризе — псує,
Винищить, немов гроза, а вона лише... (коза).
Якою косою не можна косити? (Дівочою.)
— Виконайте  звуковий аналіз слів «коза», «коса».
— Порівняйте модель слова.
— Назвіть спільні літери.
— Якою літерою вони відрізняються?
— Чому змінилося звучання, написання і значення слова?
Запам'ятайте!
Одна буква може змінити значення слова. Завжди уважно записуйте слова. Не пропускайте і не змінюйте

Робота у зошиті (зошит «Післябукварик» с. 18-19)
Завдання №1;
Завдання №4;
Самостійно виконать завдання «Післябукварик» №2; №3; №6.
Прочитати букварик ст.76-79 «Буква Я» Борис Заходер, переклад Миколи Вашуленка.



Читаю лічилки
Післябуквений період
 Гра «З якої пісеньки?».
·    У цій пісеньці використано багато ніжних слів — таких, як сонечко, полечко, зіллячко, подвір'ячко, квіточки.__________
·    Працьовиті птахи молотили горох, а маленький синок грав на музичному інструменті. ________________
·    Один полохливий звірок збирає квітки у гайку.

 Гра «Встановіть відповідність».
Намалюй.


Просить дятла перепілка:
— Друже, виріж дві сопілки.
В мене ж, дятле, діток двійко,
Поки сонце, поки літо —
Хай пограються між квітів.

На високій полонині
Вітрик повіває,
Ходить вівчар молоденький
І в трембіту грає.

Ось на скрипочці я граю:
Ті-лі-лі, ті-лі-лі!
На лужку зайці у танці,
Ті-лі-лі та ті-лі-лі!

В магазині тато мій
Барабан купив новий.
І палички невеличкі —
Це для мене й для сестрички.






Вправа «Квест-цікавинка»
— А чи знаєте ви, що таке лічилка?
Лічилка — невеликий віршований твір, зазвичай дитячий, за допомогою якого визначають роль і місце у колективній грі кожного учасника. Лічилку промовляють по складах.






                   Вправа «Кластер»
Запиши у зошит.

Лічилка

Вчать                       Книги                      Ігри                                           



 — Сьогодні ми поговоримо про лічилки.
Вивчення нового матеріалу (с. 84)
 Робота над лічилкою.
Вправа «Передбачення»
— Прочитайте лічилки.
 Робота над лічилкою Лесі Вознюк.
    — Які тварини згадуються у цій лічилці?
 Робота над лічилкою Оксани Сенатович
 (с. 85).
Вправа «Квест-цікавинка»
Людство доставляло на Місяць не тільки техніку, але й предмети мистецтва. Відвідавши небесне світило вдруге, американські космонавти встановили там невелику керамічну пластинку, на якій були викарбувано малюнки шістьох відомих художників США.
 Робота над лічилкою Станіслава Шаповалова.
— Коли можна використати цю лічилку?






Читаю українську народну казку «Рукавичка»

Робота над чистомовкою.
Ід-ід-ід — в ліс пішов дід.
Ку-ку-ку — загубив він рукавичку.
Ра-ра-ра — читати вже пора.
Ок-ок-ок — гарний у нас урок.
2) Вправа «Квест».
Качка
Банка
корова
1, 2
1, 2, 3
5, 2, 5, 1
— Сьогодні ми прочитаємо казку «Рукавичка», в якій зустрічаються всі ці герої.
Вправа «Квест-цікавинка».
А чи знаєте ви, що означає слово казка?
Казка — це народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, осіб, іноді за участю фантастичних сил. Українські народні казки склав народ і передавав з вуст у вуста.

Гра «Чи знаєте ви казки?».
Записати відповіді у зошит.
·Як звали мишенят у казці «Колосок»? _______
·У чий будиночок забралася Коза-Дереза? _____
·Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня? ___
· Чим Лисичка пригощала Журавля?_______
·Кого дід зробив із соломи? ______
·Хто бігав наввипередки із зайчиком? _______
·Хто їв лише кленовий листочок та пив крапельку водички? _______
·Яка тварина вдавала із себе неживу серед дороги? ___
·Хто загубив у лісі рукавичку? _______
·Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? _____
·Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза. ____
·У якій казці битий небиту віз?________
·    Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? _______

 Робота над казкою «Рукавичка» (с. 86-87).
        Словникова робота.

біжить         скаче      питає
прийшов  ворушиться  розбіглися

— Прочитайте слова , та запишіть у зошит.
  

 Самостійне читання.
— Підготуйтеся до читання оповідання вголос для батьків.
Вправа «Перебудуй казку».
— Перебудуйте казку так, щоб звірі залишилися жити у рукавичці.




Правильна вимова слів зі звуками [г], [ґ]
Післябуквений період
 Повторення вивченого матеріалу
 Робота над шарадами.
Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску.
А як букву Г відняти
Будем плавати в ставку. ____________
Літає в полі й по городу,
А Г відкиньте — лізе в воду. __________
 Робота над сканвордом.
— Відшукайте слова, що пишуться з літерою «ге».
·    Тонкий металевий стрижень з гострим кінцем і вушком, у яке всиляють нитку для шиття. ____________
·    Смуга землі, призначена для їзди і ходіння. ______
·    Річ, призначена для гри. ______
·    Городня однорічна рослина з повзучими стеблами, що має великі овальні чи круглі плоди. _______
·    Овочева городня рослина з довгими зеленими плодами. ________
·    Плід з міцною шкаралупою. _______
·    Фруктовий плід з видовженими солодкими їстівними плодами. ________
2) Робота над загадками.
Пташка чорна, як смола,
Перша — Ґ, остання — А. _______
Пришитий він до піджака,
А перша буква ось така — Ґ. ______
— Чи здогадалися, яка буква у нас сьогодні гостюватиме?
 Каліграфічна хвилинка .
— Пригадайте, як пишеться велика та мала літера «ґе».
— Поясніть, яким з'єднанням поєднується літера «ґе» з іншими літерами.
— Запишіть їх у зошит.
 Робота над скоромовкою.
— Прочитайте скоромовку.
Ґава дуже любить каву,
Чорна ґава чорну каву,
Чорна-чорна ґава з ґав —
Чорну-чорну каву з кав.
Олег Орач
— Побудуйте  звукову схему слова ґава.
— Що ви знаєте про слово ґава і ворона.


 Вправа «Квест-цікавинка».
— Ворон уважають дуже розумними птахами. Якщо їхнім пташенятам загрожує якась небезпека, то вони будуть кидатися каменями в кривдника просто з гнізда. Ворони — дуже вірні птахи. Залишивши отчий дім, вони знаходяться в пошуках другої половинки, а знайшовши її, проживають разом з нею залишок свого життя. Ворони можуть прожити від 17 до 40 років, усе залежить від умов проживання. До речі, в неволі ворони живуть найдовше. Також, саме в умовах неволі у них відмінно розвиваються мовленнєві здібності.
Ворони вміють розважатися. Дражнять кішок і собак. З насолодою грають у незвичайні ігри. Наприклад, одна ворона злітає високо вгору і відпускає який-небудь предмет, інша підхоплює його метрів за 20-30 від землі та летить угору, щоб звідти упустити іграшку, тоді як перша ворона мчить униз, підхоплює предмет біля самої землі та знову йде на підйом.
Узагалі ворони століттями живуть поряд з людиною, багато в чому схожі на людей. Міські птахи люблять ковбасу, сало, сир, курячі яйця.
Завдання за вибором 

Вправа «Асоціативний кущ». 

 Ґава

 вправа «Сенкан».
Іменник. Ґава.
Прикметники. __________
Дієслова. _______________
Враження від предмета. _____________
Висновок. ________
Написання слів та речень
Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. ______



Розвиток зв'язного мовлення («Вчуся бути ввічливим(ввічливою)»)
— Коли ви прокинулись, кого першого побачили? (Маму. Рідних.)
— Що вам сказала мама чи бабуся? («Доброго ранку!»)
— Які перші слова ви сказали своїм рідним? («Доброго ранку!»)
На моніторі — текст:
— Доброго ранку! — мовлю за звичаєм.
Доброго ранку кожному зичу я.
— Доброго дня вам! — людям бажаю.
— Вечора доброго! — стрічних вітаю
І посміхаються в відповідь люди:
Добрі слова ж бо для кожного любі.
Б. Бірюков
— Назвіть увічливі слова.
— Коли ви їх уживаєте?

Ось день скінчивсь.
Закрию книжку,
Бо скрізь вже тінь
І лялька спить.
Наталя Забіла
— Які слова ми скажемо ляльці? ________
— Що ми бажаємо ляльці, говорячи такі слова? _________
— Послухайте казку-загадку і намагайтеся відгадати, як називали синів феї Ввічливості.

У феї Ввічливості було троє синів. Перший син прокидався разом зі сходом сонця, будив пташок, а ті своїм співом сповіщали, що настав ранок. Люди вставали, снідали і готувалися до трудового дня. А як сонце висушувало росу, на зміну першому братові до діла брався середущий брат. Він працював для ввічливих людей увесь день, аж доки сонце не ховалось за обрій. Тоді естафету підхоплював старший син. Він зустрічав перехожих на вечірніх вулицях, дарував приязні слова й усмішки. Матуся пишалася своїми синами, тому що вони дарували радість людям, без них не обходилась жодна чемна людина.
— Хто із вас, діти, здогадався, як звали синів?
_______________________________________
Гра «Ввічливі слова».
— Які ввічливі слова ви знаєте?


Сію дитині в серденько ласку,
Сійся-родися, ніжне «Будь ласка»,
Вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе,
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!
Щедро даруй ти людям, дитино.
 Гра «Завершіть думку».
·    Коли вчитель заходить у клас, ви кажете...
·    За зроблену вами послугу щиро промовляєте...
·    Прощаючись, ви говорите...
·    Щоб вам із задоволенням допомогла людина, потрібно не забувати про чарівне слово...

— Послухайте оповідання Василя Сухомлинського.

СКАЖИ ЛЮДИНІ: «ДОБРОГО ДНЯ!»
Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.
Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.
— Тату, куди бабуся йде? — питає син.
— Зустрічати або проводжати, — каже батько й усміхається. — Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!».
— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син. — Ми ж її не знаємо.
— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.
Технологія «Так — ні — не знаю»
— Хто вважає, що потрібно сказати «Доброго дня!», станьте під словом «Так». Хто вважає, що не потрібно казати ці слова, — станьте під словом «Ні». Хто не знає, як потрібно діяти в такій ситуації, — станьте під словом «Не знаю».
Діти висловлюють свої думки.
— Я поважаю думку кожного учня. А тепер послухайте, як закінчив своє оповідання В. О. Сухомлинський.
Ось і бабуся.
— Доброго дня, бабусю! — каже син.
— Доброго дня, — каже батько.
— Доброго вам здоров'я, — відповідає бабуся і усміхається.
І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.
На душі в хлопчика стало легко.
— Чому це воно так? — питається син.
— Бо ми побажали людині доброго дня.


Написання слів з буквою щ.
 Гра «Як правильно?».
Потрібен наголос, малята!
Без нього важко прочитат

У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку.

На горі височив старовинний замок. На дверях висів великий замок.

Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму.

У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос.

Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло.



 Гра «Віднови слово».
— Книжковий черв’ячок з’їв літери у словах. Допоможіть їх відновити!

ЛОС_, ДЕН_, КУЛ_КА, Л_ОН, ПЕН_ОК,

ОПЕН_КИ, ПИЛ_НО.















Закріплення навичок письма вивчених букв

Письмо великих букв, що складаються з подовженої палички із заокругленням унизу: й, ш, ц, щ, ч.



 Напишіть каліграфічно:
Щ щ ощ За вікном шумить дощик.



 Пропедевтика української мови
— Буква Щ завжди позначає два звуки [шч].
— Складіть звукову модель слова щиглик.



 Встановіть межі слів і запишіть речення.

ПРИЛИНУЛИХМАРИЙПРИНЕСЛИЛАГІДНИЙДОЩИК.
— Який дощик принесли хмари?
— А який іще буває дощ?


 З’єднайте слово та його ознаку.
Ящірка                                             щасливий
щітка                                                прудка
друг                                                 нова
день                                                 щирий



 Творча робота
 Напишіть опис щиглика за планом.


План
1) Яка це пташка?
2) Яка в неї спинка?
3) Які груди?
4) Які крила?
5) Яка голівка?
6) Який дзьоб?
7) Який хвостик?
8) Чи любить пташка співати?

 Гра «Кінцівки»
Закінчіть слова. Запишіть їх. Складіть з ними речення.
Ку_, до_, бор_, хру_, хво_, ля_.


 Читаю авторську казку
«Як заєць сон шукав» Ольги Зубер.

Гра «Так чи ні?»
- На минулому уроці ми вивчали казку «Ріпка»?
- Першою потрапила в рукавичку мишка?
- Другим потрапив у рукавичку ведмідь - набрідь?
- В рукавичку потрапило сім казкових героїв?
- Чи знайшов песик рукавичку?
- Чи  забрав дідусь рукавичку?

Розучування скоромовки.
Тепер дружно починаймо
Скоромовку промовляймо.
Хитру сороку спіймати морока.
А у  сорок сорок  сорок морок.



Метод «Асоціативного куща».
-Які асоціації у вас викликає слово казка?
Записую в зошит.


 Зараз, любі друзі, з вами
Вирушаємо в далеку путь.
Поспішаймо в ту країну,
Що всі казкою зовуть.
Казку для вас написала прекрасна письменниця Ольга Зубер.  А про кого ця казка ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадки.
Влітку сіренький,
А взимку біленький,
 Довгі вуха має,
Швидко стрибає.
(_____)
Хоч не шию я ніколи, та голок в мене доволі.
(______)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
 Бачить серед ночі. (_____)

Ми прочитаємо казку про зайчика, їжака та сову.
Гра «Склади речення»
ЯКЗАЄЦЬСОНШУКАВ
-Я вам прочитаю казку, а ви уважно її послухайте і назвіть мені всіх дійових осіб у казці.

 Словникова робота
Примружившись,відхекується, розплющив.

 Гра «Так чи ні»
Ø Чи любив Зайчик  спати?

Ø Їжак запитав у зайчика: «Де ти сон загубив?»
         
Ø Під ялинкою, у кущах,у мишачій нірці, зайчик шукав грибочок?

Ø Зайчик запитав у сови : «Як знайти мій сон?».

Ø Чи Зайчик зміг заснути?

  -Яку казку  читали? Назвіть головних героїв.
-      Давайте подумаємо, як по-іншому могла закінчитися ця казка?
-      Кожна казка читається з якоюсь метою. Як ви вважаєте, чи дала вам знання ця казка?




           Читаю про дні тижня
Інтелектуальна розминка.
— Чому «понеділок» так назвали? 
— Назвіть братів понеділка. 
— А тепер назвіть його сестер.
— Яке число вони становлять разом? 
— Отже, з якою «родиною» ми сьогодні зустрінемося?
Робота над віршем «Хто молодець?» Степана Жупанина.
— Прочитайте вірш.
— Скільки днів у тижні?
— Назвіть їх. 
— Який сьогодні день?
— Який був учора?
— Чи є в тебе якісь справи, які ти робиш не щодня, а в певні дні тижня?
Гра «Трибуна думок». Робота в парах
— Який день тижня тобі найбільше подобається? Чому?
Завдання за вибором

— вправа «Сенкан».
Іменник. Неділя.
Прикметники. Весела, спокійна.
Дієслова. Настає, приходить, показує.
Враження від предмета. Неділю добре проводити у родинному колі.
Висновок. Неділя закінчує тиждень.
гра «Подумай і скажи»
Узявши за початок літеру іншого кольору й «перестрибуючи» через одну, прочитайте назви днів тижня.


Слухання казки (http:niibrary.kherson.ua/kazka/2013/02/11/ciM-dHiB/).
·    Вправа «Відкритий мікрофон».
— Скільки діток мав батько?
— Чому був великий клопіт? (Бо у дітей не було імен.)
— Яке ім'я дав батько найменшій доньці, яка не робила жодного діла? (Неділя.)
— А найстаршому синочкові, який є наступним за неділею, яке ім'я дав батько? (Понеділок.)
— Яке ім'я отримав другий синочок? (Вівторок.)
— Яке отримала ім'я середня донька? (Середа.)
— А четвертий синочок? (Четвер.)
— А п'ята донька? (П'ятниця.)
— Чому батько останній дитині дав ім'я Субота?
 Творче завдання.
— Як ти вважаєш, навіщо створений календар?
— Який день починає тиждень?
— Який — закінчує?
— Як називається п'ятий день тижня?
— Які дні тижня є вихідними?
— Як це позначено в календарі?
— Скільки днів у квітні?
— Яким днем тижня він починається цього року?
— А яким закінчується?

Написання слів з буквосполученням ьо.
Написання слів з буквосполученням йо.





































\


Закріплення вміння писати слова, речення.













Написання слів з буквами я,юю,є,ї.



Написання слів з буквосполученнями дж, дз.




Наголос у словах.

Розрізнення слів , які відповідають на питання хто, що?











































Слова , які називають ознаки предметів
Слова - помічники.









Немає коментарів:

Дописати коментар